El festival de la gastronomia i els vins omple Mèxic de sabors catalans

  • On Comprar
  • Productes
  • Productors
  • Segells i marques
  • Barcelona
  • Girona
  • Lleida
  • Tarragona
Dimecres 20.07.2022

Autora: Carme Melià

Què

Festival de Catalunya a Mèxic

Es tracta d’una iniciativa que vol posicionar els productes gastronòmics catalans a Mèxic, un mercat estratègic, i, alhora, aprofundir les relacions comercials entre els dos territoris. Es tracta d’una trobada comercial que concentra tota la cadena de valor del mercat gastronòmic centreamericà: compradors, importadors, distribuïdors i mitjans de comunicació, entre d’altres.

Qui

Catalunya i Mèxic

La Delegació del Govern de Catalunya a Mèxic, Prodeca-DACC i l’empresa mexicana El Palacio de Hierro organitzen el Festival de Catalunya a Mèxic sota el lema Catalunya, on el menjar és cultura, amb esdeveniments a diferents indrets del país centreamericà. En total, hi són presents 23 marques i més de 100 productes gurmet de casa nostra.

Quan

Tot el mes de juliol

El Festival ha començat amb un tast de vins de diferents Denominacions d’Origen catalanes, però no acaba aquí, ja que durant tot el mes de juliol es durà a terme una successió d’esdeveniments enogastronòmics a les instal·lacions dels diferents centres del Palacio de Hierro, l’empresa de botigues departamentals més emblemàtica del país asteca amb seu a Ciutat de Mèxic.

Per saber-ne més

23 marques, 100 productes gurmet

Un tast de vins sota el lema Catalunya, on el vi és cultura va donar el tret de sortida al Festival de Catalunya a Mèxic que, durant tot el mes de juliol, promociona els productes gastronòmics catalans al país centreamericà. El festival neix de la col·laboració i la unió d’esforços de la Delegació del Govern de Catalunya a Mèxic, El Palacio de Hierro i Prodeca per tal d’afavorir la presència del sector agroalimentari català a Mèxic i promoure les relacions comercials entre ambdós països. Es tracta d’un mercat important i en creixement per al sector català, ja que segons dades de Prodeca, les exportacions agroalimentàries a Mèxic han crescut en més d’un 33% en els darrers 10 anys.

Un total de 23 marques i més de 100 productes gurmet elaborats a Catalunya són els encarregats de posicionar els productes gastronòmics del país en aquest mercat estratègic per mitjà d’un punt de trobada comercial. Sota el lema Catalunya, on el menjar és cultura, els productes catalans es donaran a conèixer a tota la cadena de valor del mercat mexicà: compradors, importadors, distribuïdors i mitjans de comunicació, entre d’altres.

De fet, aquests productes arriben al consumidor mexicà per mitjà d’experiències amb tasts i degustacions, ja sigui de vins o de productes gastronòmics, i també amb la possibilitat d’assaborir plats típics de la cuina catalana, que es poden adquirir en els Food Corner dels establiments del Palacio de Hierro.

Cata de vinos Catalanes Gente
Un moment del tast vinícola que va servir de presentació de la iniciativa promocional.

Una descoberta gustativa mil·lenària

El tret de sortida del festival el va donar, fa uns dies, el vi català, amb un tast de fins a 13 etiquetes de les Denominacions d’Origen Priorat, Penedès, Cava i Terra Alta. Ferran de León, CEO de D-CATA, i el sommelier Ricardo Espindola, director de l’Escola Mexicana de Sommeliers, van ser els encarregats de guiar aquesta primera activitat promocional per mitjà d’un viatge gastronòmic que resseguia el mar i les muntanyes de Catalunya.

El tast vinícola va ser un recorregut gustatiu per descobrir i comprendre la diversitat del territori el clima del país, així com la versatilitat del seu raïm: una de les millors expressions mediterrànies d’una cultura gastronòmica mil·lenària. I no és per menys, ja que la cultura, la tradició i el paisatge del vi formen part de la història de Catalunya fins al punt de convertir-se en una de les principals insígnies gastronòmiques del país.

Actualment, el sector vitivinícola català gaudeix d’una salut de ferro amb una estructura sòlida i competitiva. Amb més de 600 cellers embotelladors, 8.359 viticultors i una superfície inscrita a les DO catalanes de 42.822 hectàrees, el sector ocupa més de 25.900 treballadors/es, ja sigui a la vinya, als cellers o al sector serveis.

Cata de vinos catalanes PH
El vi català és un producte referent de la cultura enogastronòmica de Catalunya.

Principals exportacions gastronòmiques

Les exportacions a Mèxic del sector del vi i el cava català superen els 5,57 milions d’euros. Tot i això, els anomenats productes Fine Food lideren les exportacions gastronòmiques catalanes al país centreamericà: parlem de sucs vegetals, aigües, cerveses, begudes i liquats, amb 26,87 milions d’euros; seguits dels snacks, aperitius i productes de fleca i pastisseria (5,56 milions d’euros), i finalment dels plats preparats, brous, brous, conserves, confitures i melmelades (4,93 milions d’euros).

La segona categoria amb més exportacions és la dels olis vegetals (principalment oli d’oliva), mentre que el sector de la carn i els embotits n’ocupa la tercera posició. El Festival de Catalunya a Mèxic és una oportunitat del sector agroalimentari català per aprofundir i millorar el posicionament en el mercat mexicà per tal d’incrementar el nombre d’importacions de productes.

corconyolis 2
Els productes catalans de fleca i pastisseria són molt apreciats pel consumidor mexicà.

Altres entrades