Oriol Guevara: “La qualitat dels nostres vins ens fa ser referents”

Inici>Notícies >Entrevistes >Oriol Guevara: “La qualitat dels nostres vins ens fa ser referents”
1
  • Entrevista a Oriol Guevara, director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI)
  • 28/09/2009
  • Oriol Guevara: “La qualitat dels nostres vins ens fa ser referents”
  • Recentment nomenat director general de l’Institut Català del Vi i la Vinya, Guevara ens parla dels reptes del sector vinícola a Catalunya, com una major professionalització i formació, i de la necessitat que els diferents agents treballin en una mateixa direcció.

    Enòlegi i home d’àmplia formació i experiència en el sector vinícola, Guevara assumeix el càrrec amb un full de ruta que incorpora la innovació i l’especialització com a aspectes prioritaris.
  • Assumeix la màxima responsabilitat d’un organisme que té com a objectiu la promoció del vins elaborats a Catalunya i les seves denominacions d'origen (DO). Quines seran les primeres iniciatives en aquest sentit?
    L’INCAVI, a més de promoció, té també altres objectius com primar la qualitat del producte, legislar el sector, controls i inspecció, recerca i investigació,… és una eina clau pel sector del vi a Catalunya. En relació a les iniciatives, estic dissenyant un full de ruta però primer de tot cal esperar que finalitzi la verema, que està resultant d’una gran qualitat, el que, tenint en compte la conjuntura econòmica, és molt bona notícia. 

    Quines fortaleses i manances té el sector del vi català?
    Una de les principals fortaleses és la qualitat dels nostres vins; s’ha treballat molt des del sector productor, l’elaborador, els enòlegs, la recerca, per aconseguir-ho i aquest fet ens fa ser referents. Al mateix temps, necessitem més unió entre els agents i treballar plegats.

    Com repercuteix que el mercat estigui dominat per grans companyies?
    Per una banda, fa que només una minoria aconsegueixi fixar els preus que es paguen al pagès pel seu raïm; per això, des de l’Administració els demanem sensatesa. Però també és important que existeixin gran empreses que obrin mercats i siguin referents per a la resta del sector, amb un lideratge clar.

    Què pot fer l’INCAVI per provocar sinèrgies entre els agents del sector, com defensa?
    Escoltar i reunir a la mateixa taula tots els agents quan convingui. Això potser s’ha fet massa poc i ara cal incidir-hi especialment, per evitar friccions.

    En quina mesura hi ha una necessitat que les empreses apostin per la internacionalització, l’especialització i la innovació?
    El sector del vi a Catalunya està present a gairebé tot el món i cal reforçar aquesta presència. Des de llocs com l’INCAVI i amb projectes i iniciatives com Debatdevi, treballarem per reforçar la innovació i l’especialització del sector.

    Tenim les eines adients perquè els vins catalans s’adaptin a les tendències del mercat?
    Les tenim, per exemple l’Observatori de la Vinya, el Vi i el Cava que, constantment, està analitzant el mercat i ens permet tenir una diagnosi de la situació i les principals tendències. A partir d’aquí, s’ha de transferir aquest coneixement i ser àgils per legislar i adaptar-nos a la demanda.

    Per què els catalans consumim encara poc vi autòcton?
    El que passa és que en consumim més d’altres zones, però no poc del nostre; això demostra l’esperit obert dels catalans. Per això, cal seguir demostrant, en tots els processos, que els nostres vins són dels millors del món.

    Cal apostar més pel màrqueting i la comercialització per crear marca, com altres han fet?
    S’ha d’apostar per les marques comercials, de les DO, de zones, varietats de raïm... però d’una forma ordenada i que faciliti la comprensió al consumidor posant en valor allò que ens ens distingeix.

    Amb quin país vinícola s’hauria d’emmirallar Catalunya per trobar el seu model de funcionament?
    No cal que ens emmirallem amb ningú però sí podem aprendre de moltes zones vinícoles, com altres regions estan aprenent de nosaltres. Som referents en un aspecte molt interessant: la gran diversitat de DO, vins i característiques amb què comptem en un espai tant petit.

    Vostè és un ferm partidari de la professionalitzazió del sector. Quins instruments es necessiten per aconseguir-ho?
    Cal que tothom hi cregui i apostar per la formació continuada, la gestió del coneixement i la transferència de tecnologia en tots els elements de la cadena, des del pagès, a l’elaborador, enòleg, sumilleria, botiga, restauració, comercialització, comunicació, ... I, també mostrar les qualitats dels vins als consumidors a través de cursos d’iniciació al tast, mostres de vins,...

    Ha participat en l’espai d’intercanvi de coneixement Debatdevi.cat que impulsa l’INCAVI. Què n’opina?
    Debatdevi és un gran espai intersectorial que està actuant com a plataforma per trobar solucions per al futur i generar noves veus i protagonistes en el sector.

Enllaços:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.