Quilòmetre Zero: la proximitat en valor

Inici>Notícies >A fons >Quilòmetre Zero: la proximitat en valor
1
  • Iniciativa per a promoure els aliments produïts a l’entorn més pròxim
  • Quilòmetre Zero: la proximitat en valor
  • En el sector de l’alimentació, la proximitat està esdevenint un factor cada cop més preuat. A Itàlia, l’associació Coldiretti, que agrupa prop del 50% de pagesos del país, ha endegat amb molt d’èxit la campanya ‘Km Zero, Campagna Amica’. Paral•lelament, els governs de regions locals com Calàbria i Veneto, han implementat una nova legislació amb la finalitat d’estimular la comercialització i el consum dels productes agroalimentaris més propers i de temporada.
  • Segons dades dels promotors de la iniciativa, els aliments de promig recorren 1.900 km entre el lloc d’origen fins que es consumeixen, fet que comporta un important sobrecost energètic, mediambiental i econòmic derivat del transport. “Consumir productes de proximitat suposa beneficis mediambientals, econòmics i socials”, argumenta Giacomo Ballari, representant del sindicat Coldiretti.

    L’any 2008, i només en el cas de la regió de Piemonte, 170 menjadors col·lectius (escoles, hospitals, llars de gent gran, etc.), 38 punts de venda (botigues i supermercats), i 80 mercats locals han participat en la iniciativa. En tots els casos una entitat externa s’ha ocupat de verificar que els productes, fonamentalment carn, verdures, fruites, hortalisses, pa, llet, formatge i altres derivats de la llet, eren de l’entorn. “D’aquesta manera es garanteix un producte fresc, de més qualitat, a un millor preu pel consumidor i també pel productor”, ressalta Giacomo Ballari.

    A la regió de Veneto, el passat juliol es va aprovar una llei que estableix que la restauració col·lectiva d’entitats públiques d’aquest demarcació com a mínim es proveeixin en un 50% amb productes de proximitat, i no menys d’un 30% en els casos de restaurants o empreses dedicades a la venda. La llei obliga també a reservar àrees en els mercats agroalimentaris per a ús exclusiu dels productors locals.

    A Catalunya la iniciativa ha generat molt interès

    A Catalunya, des de diversos sectors s’estan seguint aquestes iniciatives amb un gran interès. Des de Slow Food Catalunya s’està endegant la campanya ‘Quilòmetre zero’ adreça inicialment als restaurants que s’avinguin a incorporar un mínim de cinc plats amb el 40% de productes de l’entorn. Segons Valentí Mongay, president d’aquest moviment a Catalunya, “la previsió aquest any és que una desena d’establiments s’adhereixin a la iniciativa i que s’identificaran amb un distintiu propi”. La finalitat és “difondre els productes de qualitat de petits productors i afavorir-ne la seva venda al consumidor, restaurants i menjadors col·lectius” afegeix Mongay.

    Per la seva part, el gastrònom Pep Palau argumentava en un article recent que “menjant productes de proximitat no només podem menjar més barat i contaminem menys, sinó que, a més, vinculem la nostra manera de menjar al territori. Evitem la pèrdua dels vincles amb la terra i els establim amb la gent que la cultiva. Sabem el que mengem, reforcem la filera curta dels aliments i vivim d’acord amb l’estil de vida que ens és propi”.  

Enllaços:
Arxius associats:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.