Circuits curts de comercialització: el valor de la proximitat

Inici>Notícies >A fons >Circuits curts de comercialització: el valor de la proximitat
1
  • La venda directa i amb un únic intermediari contribueixen a millorar la rendibilitat i viabilitat econòmica de les empreses agroalimentàri

     

  • 04/08/2010
  • Circuits curts de comercialització: el valor de la proximitat
  • Un recent estudi sobre els circuits curts de comercialització, que inclouen la venda amb un intermediari com a màxim, posa de manifest els beneficis d'aquest sistema com a opció per reduir costos i beneficiar a productors i consumidors. Diferents iniciatives pretenen impulsar aquesta pràctica, cada vegada més estesa a Catalunya.

     

  • El circuit curt de comercialització, que inclou la venda directa i la que es fa com a màxim amb un intermediari entre el productor agrari i el consumidor, és un concepte cada vegada més estès a Catalunya i que guanya adeptes i suports. Sense anar més lluny, el de la Generalitat, que està elaborant un decret per regular la venda directa, o bé el del Parlament de Catalunya que va aprovar una resolució el passat abril amb el suport de les principals organitzacions agràries en la qual s'insta al govern a fomentar canals de venda que permetin escurçar la distància entre productors i consumidors. Un recent treball de la Fundació del Món Rural (FMR) conclou que aquests sistemes "milloren la rendibilitat dels petits productors agroalimentaris, faciliten als consumidors el coneixement dels nostres productes i productors i ajuden a la viabilitat econòmica del camp català" encara que "no poden assolir la comercialització de tota la producció catalana ni satisfer la demanda d'aliments de tota la població". "Els circuits curts de comercialització de productes agroalimentaris beneficien tant a productors com a consumidors i, si bé l'administració ha d'apostar per potenciar-los, amb això no n'hi haurà prou i per impulsar aquest tipus de venda cal reforçar l'associacionisme entre els productors", afirma Núria Rafart, tècnica del FMR.

     

    L'informe, elaborat per un grup de treball amb representants del Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària, Comerç i també d'institucions i entitats sectorials com el Consorci Ripollès Desenvolupament, l'Àrea d'Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, l'Associació per a la Conservació de l'Agricultura de Proximitat, Unió de Pagesos i la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, posa de manifest els beneficis dels canals de comercialització amb un sol intermediari, com les agrobotigues i cooperatives, el petit comerç rural, el restauradors i el petit elaborador alimentari, i de la venda directa per part del pagès, ramader, productor agrari elaborador i l'associació-cooperativa de productors. Es tracta de pràctiques que estan creixent a Europa en general i que a països com França ja fa temps que n'han constatat les bondats en termes de qualitat. El document apunta que els circuits curts de comercialització poden rebaixar els costos de producció de les produccions agroalimentàries i contribuir que el productor o elaborador aconsegueixi "un increment del valor afegit i del marge de benefici del producte a vendre per part del productor o elaborador".

     

    El treball també recomana la conveniència d'un etiquetatge per identificar els circuits curts i que distingeixi entre "venda directa" i "venda amb intermediari" perquè el consumidor els reconegui clarament. També és partidari d'impulsar estratègies d'identificació i difusió d'aquests sistemes de venda; en aquest sentit, durant el segon semestre de l'any Comerç presentarà la guia Compra a pagès que recollirà els productors que fan venda directa a Catalunya (hi haurà una versió impresa i una altra on-line accessible des de la Gastroteca.cat). Un altra forma de donar-hi suport és a través de les associacions, ja sigui d'artesans, productors i consumidors que el grup que ha participat en el document considera que "cal posar en valor perquè puguin donar suport real als productors". Pel que fa als requisits sanitaris, el text afirma que "cal promoure l'elaboració de le Guies Pràtiques Correctes d'Higiene i vetllar perquè els sectors de manera consensuada amb l'autoritat sanitària incloguin elements per facilitar la venda directa dels seus productes".

     

    Un altre estudi, en aquest cas de 2009 i elaborat en el marc del projecte europeu BIOTACC amb la participació de l'Escola Agrària de Manresa, l'ERA i la Generalitat, sosté també la idea que els circuits curts de comercialització "faciliten que les finques agràries siguin econòmicament rendibles", un fet "clau per al manteniment d'una agricultura i un medi rural vius". També assenyala els circuits curts com una alternativa a l'agroindústria global perquè "redistribueixen el valor en direcció oposada al sistema, restableixen la confiança entre productors i consumidors i articulen noves formes associatives". El document qualifica la venda directa i la que es fa com amb un sol intermediari entre productor i consumidor com "un punt de partida cap a models agrícoles i alimentaris més justos i permanents a través de l'educació i la formació". "Han d'oferir productes biológics i locals a preus que no marginin els consumidors amb ingressos més baixos", conclou.

     

Arxius associats:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.